Det sies at RIKTIG verktøy er halve jobben, men HVILKET verktøy er riktig for DEG?

Er du av typen som har en kropp bygget for fart i vertikalen? Så snart du er ute av gondolen så pekes skituppene rett vekk fra de nypreparerte løypene for å skjære hissige 8-tallssvinger sammen med kompisene i stor hastighet ned de urørte fjellsidene med den tørre og lette nysnøen eller foretrekker du jibbing baklengs, sidelengs, opp-ned på big jumps og på rails, gjerne med og uten staver med bomullshood`n og store bandana flagrende fra baklomma, er det parken som er ditt domene – selv på en sjelden pudderdag? Eller ønsker du å ha muligheten til begge deler?

Når du vet HVA du vil bruke utstyret til er det mye enklere å finne frem i utstyrsjungelen slik at DU finner de skiene og bindingene som passer best for DEG og DITT bruk.

FREERIDE-PUDDER:

Frikjøring er noe som er helt uavhengig fra heiskroker i skianlegget. Ser du en fjellside langs riksvegen som ser ut som en gøyal nedkjøring så er det bare å parkere bilen, ta skiene ut av skiboksen, hive på de nye ARMADA fellene og traske opp til toppen. Dette er kategorien for de som er dedikert til å kjøre fritt der hvor man måtte ønske og har hovedfokuset på selve skikjøringen ned fjellsiden. Det blir ofte kjørt aggressivt, backflip ut klipper og straightliner ned smale renner, noe som stiller særskilte krav som for eksempel stivhet og bredde på skiene som tilhører denne kategorien, her velges gjerne en stivere ski som også da veier mer enn en klassisk lettvekts randonneé/toppturski. Man svetter gjerne noen dråper ekstra og spanderer litt ekstra tid på å bestige fjellet med tyngre utstyr slik at man har de aller mest optimale skiene for nedkjøringen når man står på toppen med framtuppene logrende utenfor skavlen, klare for å angripe fjellsiden.

TOPPTUR/RANDONÈE:

Begrepet smelter gjerne inn under Freeride/Frikjøring som følge av at begge kategoriene er skikjøring uten behov for ett tilrettelagt heisanlegg med heis og preparerte løype traseér. Det som kanskje er de tydeligste skillelinjene er at det er selve turen som er hovedfokuset, bestigningen av fjellet så vel som skikjøringen ned igjen er likestilte. Dette er to kategorier i enorm vekst med en konstant utvikling av utstyr i form av vekt reduksjon på ski, bindinger, skistøvler som skal gjøre selve oppturen mindre strabasiøs. Begge kategoriene krever en del nødvendig sikkerhetsutstyr og kunnskap om hvordan man skal ferdes trygt og forsvarlig i fjellet.

PARK/TWINTIP:

Denne kategorien så dagenslys på slutten av 90-tallet da Salomon lanserte den første masseproduserte parksien, modellen het 1080 og var basert på  bl.a. D(ouglas)-spinnens opphav Mike Douglas. Skiene i denne i kategorien har tatt utgangspunkt i en tradisjonell alpinski men som navnet tilsier har man tvillingtupper, i tillegg framtuppen har man også baktupp som gjør det mulig å kjøre og hoppe på ski i begge retninger. Skiene har blitt modifisert mer og mer etterhvert som progresjonen i sporten har økt. I starten var det bare de smale parkskiene som hadde twintip, men nå finner du det på alle slags varianter av ski, så nå kan man stå også stå baklengs i nysnøen ned en urørt fjellside f.eks. på ett par allmountainski med twintips.

AR7 er ARMADA sitt flaggskip, bestselgende modell på verdens basis og det beste alternativet for all kjøring i preparerte løyper og park. Meget slitesterk og allsidig, noe som gjør den til det perfekte verktøyet for slopestyle/park/big jump. Med overdimensjonerte og varmebehandlede stålkanter for å øke styrken, cap konstruksjon i tip og tail - så reduseres sving/rotasjons vekt og med sandwich konstruksjon under fot/binding - så forsterkes slitestyrken. Konstruert med AR50 sidewalls, som kombinerer sandwich konstruksjon under bindingen (forsterket) og cap konstruksjon i tuppene (lavere sving og rotasjonsvekt) så får du en utrolig leken, slitesterk og lettkjørt ski med sintret S7 såle som gir meget god glid, i tillegg til carbon stringer og kevlar forsterket trekjerne i tailen for mer pop til butters og torsjon stivhet i bakskien for de hardeste lange landingene. Kan brukes til ALL bakkekjøring fra cruising til big jumps og halfpipe.




ALLMOUNTAIN:

Allmountain ski er nettopp hva kategoriens navn avslører, EN ski for hele fjellet. Ofte konstruert med rockerteknologi som gjør at skiene flyter oppå puddersnøen kombinert med en stor innsving som man kjenner fra racingski, dette gjør at skiene er lette å sette opp for å skjære svinger på hardt preparert underlag. Med en slik type ski vil du kunne cruise rundt på HELE fjellet enten det er for å hoppe litt i parken, skjære storslalomsvinger ned de preparerte løypene eller flyte oppå nysnøen inne i skogen. Ved kjøp av ski i denne kategorien er det ofte en god idé å kombinere med ett par toppturbindinger a la f.eks. Marker Kingpin.

ARMADA har flere modeller i denne kategorien, en av grunnleggerne av ARMADA, JP Auclair har sin promodel JJ 2.0. den samme skien som rockebandet Metallica valgte til ett fellessamarbeid med bl.a. Master of Puppets topsheet, den finnes også som damemodell under navnet VJJ 2.0. Skien er mange ganger testvinner av all verdens ledende skimagasin og er bygget for all skikjøring i pudder, skogskjøring, topptur og preparerte løyper. Det er den mest allsidige high-end skien på markedet. Konstruert med ARMADA sin EST Freeride Rocker så dominerer den i pudderet og skjærer elegant i preparert underlag. Hurtig fra kant til kant, lett å manøvrere, leken og lett i vekt. Skal du kun ha EN ski til ALL slags terreng så er dette DEN rette skien. Alle i ARMADA teamet har denne modellen liggende klar i sin skibag sesongen rundt. Nytt av denne sesongen er at skien er blitt litt bredere og har fått en lengre svingradius som hovedsakelig vil gi utslag i mer stabilitet enn tidligere når du har stor fart ned fjellsiden, i lavere hastigheter er den like leken og lett som før.

Et annet alternativ er TST og TSTw som er er en all-mountain/big-mountain ski utviklet for å la deg utforske absolutt hele fjellet, utfor de største klippene, blåse den dypeste pudder snøen og stupe de bratteste linjer. Hoved forskjellen fra JJ 2.o er at denne modellen har Armada patenterte EST All Mountain Rocker som kan skilte med en progressiv tip rocker og ingen hale rocker og en smal midje er den. Som følge av den tradisjonelle bakskien får man en stivere og mer stødig bakski noe som kan være ønskelig i terreng som er veldig værutsatt og har uberegnelige kombinasjoner mellom blåis og tørr puddersnø som underlag.

OM ARMADA:

ARMADA ble stiftet med en klar fremtidsvisjon for alpinsporten, utvikle og bygge ski  sammen med de beste utøverne i takt med den aggressive utviklingen av sporten.

Ideen kom som følge av mangelen på produkter fra eksisterende skimerker som fulgte den nye utviklingen av freeskiing. Det var tidlig på 2000-tallet: Det var store endringer på hvordan man stod på alpinski som følge av snowboardsportens påvirkning. De tradisjonelle skiselskapenes merkeidentitet var solid forankret opp mot alpinracingen med startnummer og kondomdrakter. Freeskiing var en ny gren innen alpinsporten som distanserte seg vekk fra all tradisjonell alpinsport- felleskapet var mye nærere og sterkere til friheten man fant innen sportene snowboard, skateboard og surfing. Det var en felles oppfatning blant den nye generasjonen av skikjørere og den progresjonen som de tilførte sporten også skulle gjengis i merkevarene. Tiden var kommet for en merkevare som gjorde akkurat det.

I sentrum av skievolusjonen var JP Auclair, Tanner Hall, JF Cusson, Julien Regnier og Boyd Easley alle fra ulike fjellområder over hele USA, Canada og Europa som sammen med sportsfotograf Chris OConnell slo seg sammen å dannet ARMADA.

Denne gjengen var perfekt satt sammen med en team-basert organisering på modellen av hva store kjente snowboard og skateboardselskap er strukturert. Chris O`Connell skrev en forretningsplan som lyder som følgende:

"Armada. What skiing Will Become. " W.S.W.B.

Med de beste og mest progressive skikjørerne innenfor frikjøring og jibbing på plass i skuta som både utøvere, produktutviklere og eiere tok det ikke lang tid å få investorer på plass, skuta satte sin seil, ARMADA var sjødyktig.

I november 2002 flyttet driften fra en kjeller i ett hjemmekontor i Truckee California til sin egen bygning i Costa Mesa, strandbyen I California hvor alle de største merkene innen skate og surf har sine hovedkvarter. Skikjørerne forble ved roret av selskapet og dannet sammen med delgrunnlegger og den første teammanageren; Eric Iberg sammen med delgrunnlegger Hans Smith driftet ARMADA, Tyson Hall, broren til skilegenden og medgrunnlegger Tanner Hall ble hentet inn som salgsansvarlig. ARMADA´s hær var etablert både bak kontorpulten og på fjellet, slik ble det første uavhengige utøvereide og utøverdrevet skimerke etablert.

Nå i 2014 er ikke ARMADA lenger kun en fjern drøm om hvordan ett skimerke bør være, i dag er ARMADA distribuert globalt i over 40 land og er en evig pådriver til utvikling i forkant av skisporten som følge av at det er utøvereid og utøverdrevet, designfokusert og teknologisk overlegen. Nettopp på grunn av sin uavhengighet gir det unike muligheter for ett ensidig fokus på produktet som sikrer at ski, staver, klær og accessories alltid tilfredsstiller behovene til de profesjonelle utøverne som eier og driver selskapet, de VET hva som fungerer.



ARMADA er en familie av innovative idrettsutøvere, kunstnere, designere og ingeniører som presser bransjen til stadig videreutvikling.  

Mottoet er: “ARMADA. We are what skiing will become.” W.S.W.B.